Noen som vet om et bra viltkamera?


Er det noen biologer der ute som har oversikt over kvaliteten på de forskjellige viltkamera-modellene?Jeg har et bushnell bone collector fra før, men det har vært mye feil med det, trolig på grunn av fuktlekassje. ødelagte bildefiler osv. Jeg prioriterer bildekvalitet og pålitelighet. Altså at den ikke begynner å fjuske og tulle. Også vil jeg helst ha generell batteritid på over 6 mnd. Gsm-funksjon hadde vært gøy men det er ikke noe jeg prioriterer.
Replies

Driver og spekulerer litt på viltkameraopplegget mitt. Pr nå har jeg 4 viltkamera stående, samtlige har eget abonnement med 150 MMS inkludert i pris. Når disse står på rett (eller feil) plass går det gjerne mer enn 150/mnd og det blir kostbart. Vurderer å over på GPRS/mail. Har satt opp en del kamera på dette tidligere, så akkurat den biten er grei nok, men i forhold til abonnementene tenker jeg.

Sjekket med min leverandør, og der kan jeg få 2 stk tvilling på eget nummer, samt 1 friSurf. Alle disse vil da belaste hovednr mitt med data-trafikk. Ulempen er at alle innkommende telefonsamtaler til mitt hovednr vil dure på begge tvillingene.

Sånn sett vil det kanskje være mest praktisk med tvillinger og frisurf på et "ubrukt" nummer, da har jeg egentlig 4 simkort (hovedkort + to tvilling + frisurf) på ett nummer. Og prisen vil da være 169 + 3 x 30 = 259 for 4 abonnement.

Tanker rundt dette kjellms?


Sauebonde & Cand.Ikke
Problemet her nord er at alle leverandører ikke har god nok dekning i ødemarkene der jeg helst har jaktet de siste åra. Teleneor er beste alternativ, nesten uansett. I tillegg er det ved grensa mot Finland og ofte får man bedre kontakt med det finske Elisa der. Men bildene kommer neppe fram via Finland. Iallfall ikke med kontantkortene jeg brukte lenge. Med stor aktivitet ble det å legge inn nye beløp med jevne mellomrom. Altså bare utlegg når det virkelig var behov. Forsåvidt greit, og da trenger man jo ikke legge inn stort i de periodene MMS ikke er så viktig.

Fikk et tips fra en annen om at Fri familie abbonnementet kunne inkludere flere nummer på samme person og det virket (vet ikke om noen av betingelsene er endret nå siden det nå heter Frihet på fakturaen). Så ille dyrt blir det heller ikke, rekker mye med et månedsabbonement på 260 til 300 også inklusive tvillingkort om det trengs. Prisen kommer jo også an på datatrafikken (som må være aktivert også for MMS). Noen ganger kommer MMS til Telenorserveren og kan lastes ned derfra. Det er jo selvfølgelig ikke så gunstig at slike meldinger noen ganger tar tid og man ikke får dem før dagen etter. Men stort sett går det greit når konfigurasjonene er i orden i fila på kortet. Jeg mener jeg tidligere har hatt dårlige erfaringer med å også sende til mail. Men det er sikkert ok om man har god tilgang til mailserveren og får til innstillingene. Ellers vil jeg tro MMS tross alt er mer direkte.

Om man bytter SD-kort feil (jeg har forskjellige generasjoner av Bolyguard/Scoutguard), da hender det dessverre at meldinger ikke kommer fram. Så slik sett kan det godt hende at kameraer blir stående ute uten at man vet hva som foregår. Og det er nok noe slikt som har hendt meg nå, to kameraer er langt unna og enten er de sabotert eller så er batteriene tomme eller noe annet har skjedd. Jeg prøvde søk på Frifamilie fra Telenor og der så det ikke ut som hovedbetingelsene var endret (med forbehold om at jeg ikke har misforstått). Faktisk stod det at man kunne ha inntil sju slike numre. Kontantkort kan endres til Frifamilie og legges til abbonnementet. Men der er store forskjeller i datatrafikk på valgene og derfor også prisene.
Frisurf som du nevner er vel Telenor det også. Hvordan tvillingkortene egentlig vil virke i kameraene vet jeg ikke. Men du tenker kanskje på konfig som nevnt til mail, det bør jo virke. Men om det vil virke med MMS aner jeg ikke. Når jeg tenkte på tvilling var det vel mer å ha to telefoner i daglig bruk hjemme. Hvis det stadig ringes eller SMSes til kameraet går kanskje også noe strøm, enkelte kameraer gir også lyd fra seg, men det kan muligens slås av helt. Jeg mener elg skvatt unna da de kom for nær Acorn 6210 når den begynte å sende. Den tar nemlig først bildene, så video om man velger både bilder og video.
Har satt opp kamera til båsprosjekt på jerv, så jeg vet dette funker teknisk med tanke på oppsett osv. Disse er satt opp til å sende bilde som gprs til mail, og sender ved bevegelse + uavhengig bevegelse 3x pr døgn, dvs en gang hver åttende time. Satte da opp en gmail-adresse til mottak, og en gmail-adresse som hvert kamera sendte fra (for å kunne ha styring på hvor bildene kom fra). I ettertid er det endret slik at alle sender fra samme mailadresse, men hvert kamera merker bilde med bokstavkode.

Hender kamera "hopper over" sending, men dette var 880MK med toveiskommunikasjon, så da var det bare å sende forespørsel om bilde på sms så kom dette i retur.

Poenget i det tilfellet var å ha dokumentasjon på kontroll av jervbås, og ha bedre kontroll på dette enn ved manuell kontroll av båsene (ut over dette var det stort sett et jervfôringsprosjekt ettersom jerven støvsugde alt rundt båsene men ikke gikk i).

Mine abonnementer er chess, der får en velge selv hvilket nettverk, hos meg funker telia(netcom) best.



Sauebonde & Cand.Ikke
Åja Chess. Høres bra ut om du har fått det til slik. Men hva slags modus er det du bruker når du får til å kombinere med tre ganger pr døgn? Ved forespørsel er det vel ikke siden du også nevner det. Og Timelapse er det vel heller ikke?

Joda, jeg har også fått GPRS og mail til å fungere. Tror heller det var serverne hos telenor som saboterte eller somlet når et bilde først var kommet fram et eller annet sted. Siden jeg ikke liker å administrere mail på telefonen satser jeg på MMS og det går jo kjapt når det først virker og nettet fungerer. Og siden det er så mange faktorer å ta hensyn til prøver jeg å forenkle litt.
Timelapse satt på høyeste intervall (8 timer) gir 4 bilder pr døgn, var det jeg mente. Hvis MMS står på Instant og PIR er på, kommer det bilder ved bevegelse. Og i tillegg kan en kombinere med trigger.

Tanken min var om du hadde tips til hvilke abonnementer som lønner seg, men det er selvsagt en løsning å kun kjøre vanlig MMS og klipe igjen øynene når en betaler regninga. cool

Ser for meg at det kan bli enda mer viltkamera utover, og andre abonnementer på andre ting (hundepeilere bl.a) så det er greit å ha litt fokus på kostnader.


Sauebonde & Cand.Ikke
Aha, jeg lurte på det ja. Det var smart. Jeg har såvidt prøvd timelapse på jordet en sommer. Smart i forbindelse med en slik installasjon. Men nå er valgene på timelapse forskjellige, noen kameraer lar bilder og video kombineres, mens de ikke har timelapse i det hele tatt. Andre kan ha alle tre hovedmulighetene, men kombinere kun to av dem eller ingen.

Jeg mener jo fremdeles at Telenors Frihet/Fri familie er gunstigst siden man kan ha flere ordinære numre (simkort). Mens så spørs det jo hvor mye datatrafikk man ellers trenger. Med 1 GB data er det altså ca 260 kr. Da jeg la inn mine kontantkort i systemet, i september kunne jeg ha 4 kort (pluss eventuelt tillegg for tvilling). Nå ser jeg det står 6 mobilkort (det 7. er eventuelt fasttelefon).

Men det kan jo selvfølgelig være noe jeg har misforstått:
https://www.telenor.no/privat/mobil/mobiltjenester/frifamilie/
Må bare si:kjempebra innsats med reflektering rundt viltkamerateknikk, det begynner å bli en solid dose med bra info her nå.

Jeg har kjøpt meg en ny Browning siden sist. Den forrige jeg kjøpte var en Browning strikeforce elite hd(btc-5hde) Den har virket i ca et år nå, uten så mye trøbbel og det tar jeg som et tegn på at jeg kanskje har havnet på et ålreit merke.

På den forrige jeg kjøpte varierer bildekvaliteten irriterende mye, men det virker jo som det må forventes på de fleste viltkameraer.
I tillegg så funker ikke datostemplinga. Og en gang i blandt, sliter jeg med å få skrudd kameraet av.
Men det var ikke noe farlig i følge produsenten, da var det visst bare å dra ut batteriskuffen, sa dem. Høres litt risky ut men jeg får gjøre som dem sier. Det skyldtes visst at det var lagt inn en slags "delay". Forsto ikke helt hva de mente med det, men importøren som jeg kjøpte det av tolket det som om det hadde noe å gjøre med at den kunne begynne å tulle hvis den tok et bilde av deg samtidig som du trykker off. Men men...dette syns jeg egentlig bare er bagateller så jeg er vel egentlig ganske fornøyd.

Denne gangen kjøpte jeg en Browning strikeforce hd(btc-5hd-xv). Ser det er 12 mp mens det forrige er 10mp, ellers er de ganske like. Tror kanskje at denne er en årsmodell nyere.

Men, noe jeg aldri har tenkt på før. Det er å formatere minnekortet skikkelig.
Har lest litt om det i det siste og det virker som en viktig ting å gjøre. Det stod i manualen at dette kan gjøres via
(delete all)-knappen. Jeg har nemlig hørt at det beste er å gjøre det med selve kameraet og ikke med pc-en.
Tenkte å rett og slett bestemme meg for å helst aldri ta ut SD-kortet igjen, men heller overføre med Usb-kabel fra nå av. Det skal vist eliminere en del risiko for diverse trøbbel.
Er det noen formeninger rundt dette?
Og er det noen formeninger om hvilke typer minnekort man bør bruke?
Jeg har ikke erfaring med at bytte av minnekort mellom kameraer og formatering i kameraer eller PC er noe problem. Med et prinsipielt unntak som jeg skal prøve forklare. Alle kameraer legger inn sine bilder i egne undermapper i DCIM. Er kortet formatert i PC eller rett fra fabrikk lager de DCIM og undermapper selv. Når det går litt fort i svingene og feil SD-kort er tilgjengelig eller jeg har litt for få fordi noen er skadet eller jeg har kjøpt flere kameraer. Da kan det hende at minnekort går fra Olympus kompakt eller også Canon til viltkameraeller og motsatt. På enkelte kort har jeg sett flere mapper fra forskjellige kameraer, jeg har også sett to kameraer bruke samme mappe. Vil du ha fortløpende numrering sletter du alle bilder til det høyeste nummer og kameraene fortsetter på nummer serien, noen med 300 og andre med 1000 pr undermappe og noen kan fortsette med flere tusen i hver. Vitsen med det kan jo være at man da lettere får oversikt over hvor mange bilder kameraet til slutt klarer, om det er interessant, og kronologi kan jo også telle for noen.

Så min erfaring med Cudde, med Browning, WingCam, Acorn og Primos er at det er ikke så farlig om man bytter kort mellom kameraene. Det kan til og med skje med kort fra Scoutguard/Bolyguard. Men det er nok lurt å ha egne kort parvis til hvert kamera. Det er da lettere å skjønne hva som har skjedd om noe fusker og man ser ikke gjennom 100 min video eller på 1000 bilder der ute. Skal du laste ned via USBkabelen må du ha med deg nettbrett eller PC og slikt tar tid, bedre å skifte SD-kort kjapt. Allikevel er det lurt å ha med noe å sjekke kvalitet med (en form for kortleser, lite nettbrett eller liknende), da oppdager man gjerne om noe har stoppet opp f eks fordi batteriene er for dårlige, de fleste gir jo tydelig beskjed ved oppstart, men da måte du vite eksakt hvordan den gjør det (f eks om du må i testmodus, eller den viser det i display ved oppstart) og siden de er litt forskjellige er det lett å gjøre feil og bli litt usikker. Noen kameraer har black IR og viser ingenting framover, allikevel kan det være en blinkende lampe f eks også på innsida kassa som viser at den er igang (på noen er det tydeligvis den såkalte gangtestlampa). Ikke noe av dette trenger å være noe problem om man har laget seg en sjekkliste for hvert kamera.

Så unntaket, hvis du krever at MMS og eventuelt GPRS til mail skal fungere så må du være pinlig nøyaktig. De fleste MMS-kameraene skriver nemlig opplysningene og innstillingene inn i en egen ini- eller dat-fil på SD-kortet. Det kan bety at roter du med kortene så tar den ikke engang bilder i verste fall. Men iallfall sender den ikke bildene. Men det merkeligste synes jeg nå er at to Scoutguard/Bolyguard jeg har som ilfg data og papirer burde være nøyaktig samme modell aksepterer ikke hverandres kort! Den ene skriver en ini-fil. Den andre en datfil. Ini-fila er forresten enkel å redigere på enkelte modeller.

Men enda verre er det med de modeller der man er avhengig av datamaskin for å kjøre programmene og legge inn data på SD-kortet.
Slik er f eks enkelte Uovision, Boskon og Fricam. Årsaken er kanskje at de ikke ville at uvedkommende skulle kunne endre på noe i felt. Tja, hvor sannsynlig er det at noen skulle gjøre det? Da er vel tyveri eller hærverk mer sannsynlig. Og årsaken til at det er følsomt på slike kameraer (også nevnte Acorn, Bolyguard mm) er at kameraet sjekker data man har lagt inn på SD-kortet og er ikke de riktige filene på plass nekter noen av dem helt å ta bilder, men iallfall kommer ikke bildene fram, iallfall ikke til deg. Da spiller det faktisk ikke noen rolle på de Scoutguard/Bolyguard jeg har at kortet har vært i andre kameraer, det som teller er at deres egen ini- eller datfil må være på plass, dermed basta!

Siden du fortsetter med Browning vil jeg nevne at jeg ikke er fornøyd med stillbildene på de Browning Spec Ops 15, 16 og 17-modeller jeg har. Men videoene er bra så jeg bruker dem fremdeles kun som videokameraer. Og man kan ta skjermdumper av videoene og det blir ok bilder som kan justeres litt. Browning fungerer pålitelig, de er forholdsvis greie å konfigurere og kvaliteten synes ganske jevn. Objektivene er bra fokuserte, lite skjevheter, men jeg kunne tenkt meg at de var fokusert litt nærmere. Hva vi skal med maks skarphet på uendelig har jeg ikke skjønt. Jeg hentet inn et kort fra 2016 modellen igår, der var ca 900 30 sek siden ca 8.11. (Noen kortere med IR og mye IR var brukt), når jeg startet kameraet igjen viste batteriene 50 % og det hadde ikke tatt noe siden ca 20. april noe jeg skjønte da jeg jeg sjekket egenskapene for kortet, det 64 Gb kortet var jo fullt, derfor hadde det ikke plass til flere videoer. Så skal kameraet stå lenge uten tilsyn lønnes det å bruke store kort. Og de nye Browning modellene tar opptil 512 Gb kort. 4 K-modeller fins også nå. Og nye mer strømeffektive LED-lys.

SD-kortene for stillbilder trenger ikke være raskere enn klasse 4 for stillbilder og klasse 10 for video 1920x1080. Men det kan allikevel være en grunn til å velge litt ekstra kvalitet for slike kameraer som faktisk takler kulde. Så heretter bruker jeg kun Sandisk Extreme og Ultra i Browningene. Og siden alle de litt eldre Lexar Premium (klasse 10) har fungert bra i Browningene så skal de også få fortsette i Primosen som har kulderekorden hos meg. Ellers har jeg brukt både Kingston, Toshiba m flere og de har stort sett virket ok. Noen kort er litt løse i plasten og den hersens låseknappen kan begynne å gli opp (til låst) og da skriver ikke kameraene heller (iallfall ikke alle).

Siden jeg flere ganger har vært inne på både batterier og SD- og mikro-SD kort har jeg nå lyst til å presisere noen få ting.

Om batterier: Jeg nevnte et sted at jeg hadde satt inn Energizer Eco Avanced og de fungerte stort sett bra. Men i ettertid angrer jeg på at jeg lot de stå i så lenge utover vinteren. Spesielt hadde jeg et tilfelle der to unge okser "lekte" og småsloss litt, målte litt krefter i "all vennskapelighet". Massevis av korte fragmenterte opptak. En forsøksvis forklaring er vel at tradisjonelle alkalin-batterier mister noe av spenninga fort når de både skal forsyne IR-lampene og resten av kameraet i kulda. Dette kameraet, en Browning Spec Ops, stod også innstilt på "Smart-video" og skulle absolutt ikke slå av så fort med bevegelse foran kamera. En irritrende lærepenge. Så jeg gjentar nå: Bruk Energizer Litium Extreme for langvarige perioder og i kulde. (De som gidder kan se noen av snapshotene på s 8 og der framgår det at det ikke var spesielt kaldt).

SD-kortene idag fungerer jo stort sett bra. Irriterende er det at noen har den egenskapen at låseknappen glir lett opp. Om man derfor raskt skyver kortet opp i en trang åpning så hender det at knappen glir opp, og du vil ikke komme til et kamera etter uker eller måneder og oppdage at den ikke har skrevet bilder! Så om du synes knappen sitter løst, så lim den fast, bytt kort eller sørg for at du vet at kameraet virkelig kan skrive til kortet før du går. Kameraene er svært forskjellige så en generell oppskrift er ikke mulig med få ord. Det enkleste er jo at man får en MMS med en gang, da vet man jo mye.

Mikro-SD-kort kan jo være fristende å bruke siden de også lett kan tilpasses annet utstyr, f eks telefoner og enkelt nettbrett. Da slipper man jo feks problemet med knappen, og adapteret er jo lett å bytte. Det er størrelsen og kvaliteten på minnet som koster. Der er imidlertid noen ulemper. Tenk deg du virkelig skal sjekke noe i felt en vinterdag og de små mikrokortene skal inn og ut av utstyr. Risken for å miste dem i snø og lyng er stor!

Noe annet kan også være kvaliteten, siden jeg har få slike kort skal jeg ikke nevne merker. Men jeg har iallfall hatt to tilfelller av merkelige artefakter, støy og skadde videoer på de to ellers mest pålitelige kameraene jeg har, både ved vinter- og sommertemperaturer og jeg har vanskelig å se bort fra at det kan skyldtes et av mSD-kortene. Men når det er sagt har jeg også mSD-kort som virker utmerket også til video og uansett temeperatur (med kameraforbehold selvfølgelig).


Torborg oppfordret meg til å teste selv. Dette bildet fra et WingCam II er 8 Mp (3264 x 2448). Det tilsvarer 10-11 " (25 + cm i bredda) etter normen 300 dpi i trykkkvalitet. Så et viltkamera som gir 8 Mp bilder gir antakelig mer enn nok i det fleste tilfelle. Det er vel neppe bilder fra viltkameraer som skal forstørres og havne på veggen, så man kan lure på den økende tendensen til piksler også i viltkamerabilder. Noe som er sikkert er at de fleste viltkameraer har fra 2 til 5 mp cmos bildebrikker. Så bildene er i de fleste tilfelle skalert opp når de tilbyr både 10, 12, 14 og til og med 20 og 24 Mp bilder. De er altså.skalert mye opp og så spørs det hvor god programvaren er, kan det virkelig bli bedre? Jeg sendte iallfall noen av bildene i utgaver 5 og 12 Mp fra Acorn 6210 til en fotograf-kamerat, men han klarte ikke å se forskjeller. Så da blir spørsmålet om det har noen hensikt å velge de største utgavene når man setter kameraet ut i felt. Minnekortet blir iallfall raskere fullt med de største utgavene. Noe av vitsen med oppskaleringa er vel kanskje å tillate litt mer beskjæring og å kunne studere mer detaljer i bildene, om det blir bra nok vel og merke!

På dette eksemplet er bildet moderat skalert opp fra 5 Mp til 8 Mp. Fiskemåker er jo vanlige på nybearbeidet jord og etter slått kommer både de og andre måker, så noe mark, snegler og insekter må de vel finne kanskje også planterøtter og frø som de kan spise.

Men det var altså test av opplastinga av originalfil som skulle skje her. Hvor mye blir den redusert, hvor ligger grensene nå. Om man vet det kan man beskjære bildene til passe størrelse for å legge vekt på detaljene.

Så lastet jeg ned fila fra Spør en biolog og prøvde å sammenlikne med originalen.
Bildet som ble lastet ned var forbausende likt originalen. Originalstørrelsen er ikke endret. Pikseltallet er i behold. Det var vanskelig å se noen konkrete forskjeller både i Opus Dir og i Photoshop. Når jeg kikket på histogrammene var det små forskjeller, så noe hadde skjedd uten at jeg kan konkretisere det i en så kjapp test. Originalfila var 1,21 MB ved opplasting og den som ble nedlastet var 0,98 MB. Helt naturlig at det skjer en viss kompresjon ved lagring. Så da vet vi iallfall at 8 Mp blir akseptert, hver enkelt får vel avgjøre hvor hensiktsmessig det er. En ting til, originalnavnet til fila står i tabellen i Fotogalleriet. Det kan faktisk også være en fordel!

Da er det jo fristende å prøve litt større filer også 12 MP fra Acorn 6210:



Samme prosedyre, lastet ned og lagret det som var lastet opp, en originalfil fra Acorn 6210MG ubearbeidet av meg..
Sammenliknet både i Opus Dir og Photoshop. Igjen var likhetene store, men man så på histogrammet at små endringer hadde skjedd, uten at det er så lett å sett fingeren på hva det gikk ut på. En pussig liten forskjell og en stor overraskelse ble avslørt i data.
Originalen 4000 x 3000 pix 2,55 Mb
Nedlastet 3999 x 2999 pix og 2,52 Mb

Hva den ene pixen i data skal uttrykke er ikke godt å si, høres nesten ut som en vits når en piksel mangler lineært i forhold til originalen. Nå er det jo selvfølgelig ikke bare en pix men en horisontal linje og en vertikal tilsammen 6999 piksler. Går grensa der ved "nesten" 12 MP? Men den store overraskelsen er jo så lite komprimering, kun fra 2,55 Mb til 2,52 Mb er jo ikke stort, men dette bildet inneholder jo i sum mer detaljer og mønstre enn det noe tåkepregede bildet av fiskemåka, så slik sett rimer det nok.

Jeg så forresten at Medved hadde publisert ett par myrullbilder på 4478 x 3143 piksler 14 Mp men grensa kan jo være justert etter det.

Hmm, nå logger jeg på samme to døgn etter denne posten ble startet for å fortelle at jeg skulle teste størrelsen i Spør om dyr med enda større bilder. Måtte da velge noe fra systemkamera, nesten 18 Mp 5184 x 3456. Fikk motstridende meldinger etter å ha prøvd knappen innafor skrivevinduet, som virket bra sist. Fikk to meldinger:
" border="0" alt="" />
" border="0" alt="" />

De virker jo litt forskjellige. Den første sier at fila kan være opptil 15 MB og den andre sier den er over grensa på 10 MiB.

Prøvde så forskjellige størrelser både med mer komprimering og under forskjelige pikselgrenser f eks under både 12 og 14 Mp. Prøvde bare med jpg og ned til ca 6 MB filstørrelse, siden det er den mest brukte standarden. Så hvor grensene går klarte jeg ikke avgjøre. Og om de to knappene, den lille inni skrivevinduet eller den store linken på utsida, skulle ha forskjellige funksjoner klarte jeg heller ikke å avgjøre. Beklager.

Prøver igjen med noen traner fra Karasjok:

4 Mp bilde (2500 x 1630) ble så lite fordi jeg bel lei av å teste de større og det nyttet ikke å laste opp noe som helst forrige gang jeg prøvde. Men denne forteller vel neppe hvor grensa går, JFr de tidligere på ca 12 Mp.
Tenkte jeg skulle gi en oppsummering om 2015 modellen av Browning Spec Ops FHD. Det er ikke fordi at de nyere modellene ikke er bedre (på noen områder) og med både flere finesser, valgmuligheter og forbedrede ytelser på en del egenskaper. Men heller fordi 2015 modellen fremdeles er et godt videokamera og da det også kan være muligheter for gode kjøpe rundt omkring. Blant annet står den fremdeles på prislistene hos B&H Photo video i New York. På 2015-testen til Traicampro nevnes det at den mangler både passord, overskriving av SD-brikka (som kan være 32 Gb så det holder jo allikevel en stund), PIR og IR-blitzinnstillinger og start og stopptider. Mulig jeg er rar, men jeg har faktisk ikke savnet noen av disse innstillingsmulighetene. Den kan heller ikke kjøre både bilder og video, men har faktisk 1-8 mulltishot og timelapse om man trenger det. Dette kameraet kan altså ikke skryte av en masse gode egenskaper, men den kan noe av det viktigste, ta opp god video og når de kaller det 1920 x 1080 FHD så er det faktisk det iallfall i godt lys. Det er ellers ikke mange viltkameraer man kan si det om.

Tall forteller ikke heller alt. Trailcampro fant at dette kameraet løste ut video på 0,79 s og hadde en restaureringperiode (recover time) på 2,7 s og PIR deteksjon på opptil 90 fot altså ca 27 m. Akkurat det siste har jeg ikke opplevd så ofte selv om jeg har hatt dyr på de avstandene, men man kan ikke alltid vite om der har vært dyr nærmere, som har løst ut kameraet. En gang våknet den i kulda da ei gaupe gikk forbi på 17-18 m tror jeg. Ingen av de andre kameraene som faktisk delvis også var nærmere hadde våknet. Flere ganger har jeg opplevd liknende situasjoner hvor denne browningen har tatt opp masse video mens de andre har gitt nesten ingenting. Så det er ingen tvil om at det er en bra sensor i den selv om man ikke kan velge følsomhet på PIR. Det skader heller ikke at den klarer seg bra i kulda, fungerer iallfall til ca -37 gr Celsius. Jeg har bare et annet kamera som faktisk har tatt bilder ved ca -40 nemlig Primos Proof 02 (også en 2015 modell).

Som nevnt mangler den innstillingsmuligheter noe som f eks gjelder IR-video, der får man maks 10 sek, noe som er gjort for å bremse på strømbruken i mørke og kulde. Det er ganske smart fordi en større videofil som plutselig stopper opp pga av spenningsfall blir ikke gyldig (med få unntak ser det ut som, aner ikke hvorfor). Tidligere kjørte jeg farge/dagslysvideoene på inntil 2 min, men det er ofte for lenge om det bare er repeterende, stillestående situasjoner, eller dyra fortsetter ut av sektoren. Da er ofte 30 s mer enn nok det også. Men det med ugyldige filer på denne modellen er nesten ikke noe problem når man gir den de beste batteriene og innser at de går tomme før eller siden. Det har ingen betydning når andre ting teller mer. Det er som regel langt flere helt mislykkede og tomme filer på mange andre kameraer om de i det hele tatt har tatt opp noe dyr. Da Trailcampro skjønte noe av problemet begynte de å måle effektivitet som antall prosent av bildene med minst 60 % av et dyr innfaor billedfeltet. Dette kameraet fikk 63 % i effektivitet. Effektiviteten kan selvfølgelig øke med bedre sensorsystemer og kortere aktiveringstid. Og på det siste er jo noen blitt svært effektive. Men alle slike systemer kan lures av sol og vind, lys og skygge, busker som beveges, fallende snø og regn og faktisk også bekker som renner og beveger seg. Mesterne på unødvendig mange tomme bilder er Primos Proof 02 og 03 og Acorn 6210. I forhold til de tre er dette kameraet en nytelse, man vet på forhånd at der er en høy prosent med innhold av noe dyr innafor sektoren. Det er en god egenskap ved ethvert viltkamera. Er nok også en av grunnene til at Browning selger bra og solgte veldig bra av to modeller fra 2015. Denne jeg omtaler her er som tidligere nevnt Spec Ops FHD med 940 nm IR fullstendig usynlig for oss.

Den andre fra 2015 med 1920 x 1080 video er Recon Force FHD. Den er svært god både på dagslysvideo og IR, men den har altså 850 nm IR som er litt synlig for oss (rødglød) og kan skremme en del sky dyr. Ellers er de like. Og NB ultrainnstillingen på video med disse er med 30 bilder pr sekund med lite komprimering. Typisk filstørrelse for 30 sek Ultravideo er fra 80 til 100 Mb. High instlling med mer komprimering. Flere andre kameraer går helt ned i 15 bilder/sek når de skal levere 1920 x 1080. Denne gjør det i IR-video. Men vær obs at Browning leverer nå flere kameraer med ultravideo på 60 bilder pr sek. noe som kan være nyttig å ha når man skal sjekke noe på raske dyr. Både 2016 og 17 modellene har dette. Jeg måtte rette dette fordi jeg husket feil og begynte å sjekke data for videofilene. Og de siste gir også 60 bilder pr sek på IR-video i motsetning til 2015 kameraet.

Siden det er er vist mange bilder (fra video) tidligere her, og også i en annen tråd http://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/62875?pagenum=1&archived=0 så skal jeg nå prøve å linke til Youtube. Noen få videoer kan fortelle mer.
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=SCT_ZgpI7dM [/youtube]
Sidensvansene kom selvfølgelig om våren da dette kameraet overvintret ved en brunstgrop. Her er det ikke mye å si på skarphet og lydkvalitet håper jeg. Med sollys bak fra venstre.

Høsten før hadde den bl a tatt opp dette:
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=lDcXgQVkKL8 [/youtube]
Det er selvfølgelig dårlig lys i Finnmark på den tida av året (se teksten på bildet), særlig når det er tykt skydekke. Men fargene og skarpheta bak er ikke så verst. Og at skarpheta faller i kantene er jo tydelig.

Og forresten også denne kua:
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=IW5sO4hHKEk [/youtube]
Helt ok, men ikke nært kvaliteten på fargevideoen Husk det brukes et mye smalere bånd enn synlig lys. Det blir gjerne også mer billedstøy i kulde og selvfølgelig med dårlige batterier.

Tilbake til nærmere sivile områder, en kilde på en gård:
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=tt5czVmJJsY [/youtube]
Poenget med denne er at den viser to-tre ting igjen jevn skarphet i godt lys, nærgrensen er nok noe over en m, kanskje heller nærmere 1,5 m avhengig av hvilke krav man stiller og lyset sløres og spres i markert motlys. Det siste blir selvfølgelig verre og verre jo mer rett imot det kommer.

Nok om det mer normale, men om du også er interessert i å å ta bilder av mindre ting nærmere (de fuglene er jo små på avstand) så går det jo an få til det også med enkle midler f eks ved å tape på brilleglass med brenvidder fra 0,5 m til 1 m (dioptrier 2 til 1). Er f eks et bilde av et kamera s 5 i den andre nevnte tråden (WingCam riktignok).
Her er noen slike videoopptak:
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=7JT-nwC9_sE [/youtube]
Et gråtrostpar, max skarphet er en nå ca 1 m. Brilleglass dioptri 1.
Så tre unge kråker:
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=WArH3saJ6jo [/youtube]
Den som er lengst unna begynner å bli mindre skarp, mindre dybdeskarphet med andre ord.

Og så det som overrasker mest. Browning har i reklamen vært flinke til å poengtere at de faktisk har klart å dosere blitslyset bedre på de seinere modellene. Men det var jo faktisk ganske bra allerede på disse 2015 modellene. På andre kameraer kan man skjerme bort IR-lampene, men det hjelper som regel lite, iallfall blir hotspoten et problem på f eks WingCam selv om man skjermer bort det meste. Men ikke slik på denne Browning (og iallfall ikke på tilsvarende seinere modeller).
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=vhIcmlERAJI [/youtube]

[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=30dak08bvSE [/youtube]
Det er jo en egentlig en stor overraskelse. Disse IR-videoene er jo langt bedre enn de tilsvarende IR-videoene på litt avstand, bedre skarphet og mindre støy. Og de er ikke redigert på noen annen måte enn at de selvfølgelig har gått igjennom Youtube-nåløyet.

Hvis man savner det å ta virkelig gode enkeltbilder skal man ikke velge dette kameraet, men selv synes jeg dette kameraet gir mer info enn kun stillbilder fra de fleste andre. Husk også at de fleste "store" bildene ifra viltkameraer egentlig bare er skalert opp (nå har de opptil 24 Mpiklser). Men jeg tviler på at billedbrikka er i nærheten av en slik oppløsning. På denne virker det som det egentlig er en 2 Mpix videobrikke som brukes. Og programvaren for stillbilder er sørgelig dårlig. Så kan man da allikevel bruke bilder fra denne? Det er jo det jeg har prøvd på. La oss ta noen få eksempler.

Her ett fra piggoksen ovenfor i dårlig høstlys:

Oksen dekker den skarpeste delen av bakgrunnen, den er i bevegelse og blir litt ullen. Ved å bruke et videoprogram på avspilling, pause og leite seg fram til en brukbar situasjon (hvor farta og bevegelsene ikke er så raske). Litt kan man regulere på kontrast og skarphet etterpå. Og det er jo ikke sikkert at billedkameraet hadde kommet opp med noe bedre.

Gråtrostene i bedre lys:

Er vel ikke så verst til å være fra viltkamera.

Og småttingene kan beskjæres om man vil, men her er hele bildet rundt krattspissmusa:


Og beskjære kan man og allikevel ha igjen litt piksler, her kråkene fra videoen ovenfor:


Eksempel fra annen video, en bader en annen ser på:

Kjappe bevegelser!

Men de nyere Browningene har selvfølgelig flere finesser. Blant annet kan det brukes SD-kort opptil 512 Gb, det er dyrt og stor kapasitet. Da er det vel heller batteriene som blir tomme før et slikt kort fylles. Men det er jo avhengig av så mange faktorer, bl a hvor mye IR man bruker og hvor stor aktivitet det er i mørket, for der er noe som kalles smartvideo. Kameraet kan fortsette å ta opp eller stoppe opptaket om den detekterer bevegelse eller ikke. I tillegg er de nyere flinkere til å slå av opptaket og berge det som er opptatt ved lagring om batteriene er trege..

Ingen problemer med Browning Spec Ops FHD 2015? Jeg har noen få ganger hatt litt flimring, men legger ikke vekt på det, Det kan ha vært eksperimentering med dårligere batterier eller også mikro-Sd kort som kanskje ikke var så egnet i kulda. Kanskje til og med lagringa i PCen og prosessen der har fusket, Ikke alltid godt å si hvor problemene sitter. Forøvrig er den grei i bruk, putte kortet inn rett vei, slå på bryteren og lukke lokket til panelet. Lyser det ved start i panelet og oppsummering om kortet så er den igang. Man blir litt bortskjemt av enkelte kameraer. . . . men altså ikke til bilder!

Og NB jeg rettet det om framerate 60 bilder/s. Ultravideo på 2015 modellen er kun 30 bilder/s i farger, men 2016 og 2017 modellene har ultravideo med 60 bilder/s både i farger og IR. Måtte bare nevne det så ikke noen gjør hamstring av Spec Ops 2015 på feil grunnlag.